Jesteśmy grupą ludzi aktywnych, świadomie przyjmujących na siebie rolę animatorów i edukatorów społecznych. Tworzymy przestrzeń do dialogu oraz współpracy polegającej na wymianie informacji, doświadczeń, wzajemnym wsparciu, poszukiwaniu nowych metod i form animacji. Wierzymy w możliwości ludzi, mając na względzie szacunek dla ich tradycji, kultury, tożsamości, wspieramy rozwój oraz aktywność społeczności. To motto Stowarzyszenia Forum Animatorów Społecznych.
Od wielu lat dochodzą głosy, słyszymy w telewizji, czytamy w prasie czy internecie, jak rzekomo nieobywatelska jest ta nasza młodzież. Jej obraz kształtuje się w dużej mierze przez media, dla których źródłem informacji są najczęściej jedynie opinie i oceny.
Bezpośrednim impulsem do realizacji działań na rzecz młodzieży w Iławie była inicjatywa 16 członków Młodzieżowej Rady Miasta, którzy również wchodzą w skład samorządów uczniowskich szkół z terenu miasta Iława. Celem tej inicjatywy, zapoczątkowanej w II połowie 2021 r. przy wsparciu nauczycieli przedsiębiorczości, było uatrakcyjnienie lekcji przedsiębiorczości nauczanych w szkołach. Zdaniem uczniów te obecnie prowadzone lekcje mają charakter teoretyczny i dotyczą przede wszystkim prezentacji koncepcji funkcjonowania gospodarki oraz ogólnych zasad zarządzania projektami. Zajęcia te powinny, według młodzieży, zawierać elementy praktyczne związane z analizą potrzeb, metod oddziaływania na społeczność i gospodarkę. Jedną z najbardziej interesujących form prowadzenia zajęć z zakresu przedsiębiorczości w szkołach jest połączenie elementów lekcji na temat przedsiębiorczości społecznej, aktywności obywatelskiej oraz realizacji praktycznego programu inicjatyw oddolnych, wykonywanych przez grupy młodzieżowe pod okiem nauczycieli i władz samorządowych. Pełna realizacja programu i udzielenie dofinansowania na inicjatywy młodzieżowe pozwoli faktycznie oddziaływać na rzecz swojej społeczności i rozwiązywać realne problemy na poziomie lokalnym.
Również zdaniem kadry pedagogicznej szkół z Iławy część programu nauczania przedsiębiorczości nie jest dostosowana do potrzeb młodzieży, gdyż zbyt duży nacisk w procesie kształcenia kładziony jest na przyswajanie wiedzy w formie zagadnień teoretycznych zamiast podejścia promującego praktyczne zrozumienie mechanizmów zachodzących pomiędzy aktywnością społeczną i ekonomiczną. Według kadry pedagogicznej z Iławy wsparcie programu nauczania poprzez wdrożenie partycypacyjnego projektu – z udziałem organizacji pozarządowych i młodzieży szkolnej reprezentowanej przez nieformalne grupy – łączącego elementy wiedzy praktycznej i teoretycznej w obszarze zarządzania i przedsiębiorczości społecznej byłoby ważnym czynnikiem w procesie aktywizacji społecznej. W rezultacie mogłoby to zmniejszyć ryzyko bezrobocia po zakończeniu nauki szkolnej.
Nasze działania stanowiły zatem odpowiedź na bieżącą sytuację społeczno-ekonomiczną na terenie miasta Iławy. Dlatego też ważnym elementem działań było nauczenie młodzieży jak zdobywać niezbędne kompetencje społeczne, aktywność, samodzielność, przedsiębiorczość w procesie edukacji szkolnej, które sprzyjają prowadzeniu samodzielnej kariery zawodowej.
Wojciech Jankowski, Aleksandra Mianowska
fot. Wojciech Jankowski