Czcionka:
Kontrast:
Mali odkrywcy z leśnego przedszkola
data dodania: 23.05.2023
Mali odkrywcy z leśnego przedszkola

Nauka w zgodzie z naturą? Takie metody stosuje przedszkole leśne oraz alternatywna grupa szkolna z Olsztyna. Las jest niezależnym wychowawcą, inspirującym do poszukiwania, odkrywania i budowania relacji.

 

Fundacja Uwolniona Edukacja Rozkwitalnia działa w przestrzeni kształcącej, będącej miejscem zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Prowadzi przedszkole leśne Turkusowy Las i grupę w wieku szkolnym I-VIII. Ponadto tworzona jest Edukacyjna Wioska – społeczność rodzin, dla których edukacja jest czymś więcej niż instytucją. W jej ramach organizowane są warsztaty dla rodziców, a także wsparcie indywidualne.

 

Jak równy z równym

Turkusowa organizacja to organizacja samozarządzająca się. Wszyscy pracownicy obejmują równe sobie stanowiska, nikt nie jest niczyim szefem. Według takich zasad funkcjonuje Fundacja Uwolniona Edukacja Rozkwitalnia. Nie obowiązuje w niej hierarchia – ani w strukturach instytucji, ani w prowadzonym przedszkolu i grupie szkolnej. W całym województwie brakuje form nietypowego, innowacyjnego nauczania, dlatego założycielki fundacji postanowiły coś z tym zrobić. Obecnie przeprowadzanych jest wiele badań odnośnie pozytywnego wpływu natury na dzieci.

– Praca opiekunów w Turkusowym Lesie nie polega nieustannym wymyślaniu zajęć i wypełnianiu czasu aktywnościami i zadaniami. Interesują nas procesy i danie dzieciom czasu na doświadczanie dzieciństwa. Dużo jest w naszym przedszkolu zabawy swobodnej (bez ingerencji dorosłych). Staramy się, żeby dzieci doświadczały naturalnego rytmu czasu. Las i opiekunowie dbają o ukojenie układów nerwowych w tym przestymulowanym, pełnym bodźców i napięć świecie – tłumaczy jedna z założycielek fundacji, Beata Solińska.

 

Dzieci mają głos

Okazuje się, że zachowanie dzieci w sali zupełnie różni się od ich zachowania w lesie. Na zewnątrz są one bardziej ruchliwe, mają więcej energii i chęci do zabawy. Wspinają się, biegają, gimnastykują – tego nie doświadczyłyby na zwykłych zajęciach wychowania fizycznego. Głos dzieci także ma wpływ na plan każdego dnia, nawet jeśli został on już wcześniej ustalony. Przecież to właśnie pociechy wiedzą, czego potrzebują i co sprawi im największą frajdę.

– Dzieci są zmęczone tempem życia dorosłych, stawianymi im celami, hałasem, superstymulantami. W lesie odpoczywają i uczą się samoregulacji – dodaje Beata Solińska.

Turkusowy Las poświęca szczególną uwagę zabawie swobodnej, podczas której młodzi odkrywcy rozwijają swoją kreatywność i sami wymyślają, w co chcą się w danym momencie bawić, uwzględniając potrzeby rówieśników i działając zespołowo.

 

Na tropie przygód

Częste obcowanie z lasem pozwala nie tylko odpocząć od miejskiego zgiełku, ale wpływa także pozytywnie na odporność. Poza przedszkolem leśnym fundacja prowadzi również grupę szkolną, której dzieci spotykają się dwa razy w tygodniu. Podstawę programową realizują dzięki edukacji domowej, a natura uczy ich odpowiedniego podejścia do świata. Obecnie do przedszkola zapisanych jest 13 dzieci, a do grupy szkolnej 8 – wszystkie w edukacji pozaszkolnej. Często zdarza się tak, że największe obawy przed dołączeniem dziecka do wypraw leśnych mają rodzice, którzy przywykli do usuwania z drogi najmłodszych wszelkich zagrożeń. Fundacja jednak apeluje, by zaufać możliwościom dzieci i pozwolić im odkrywać świat pod czujnym okiem pań opiekunek.

Fundacja Uwolniona Edukacja Rozkwitalnia otrzymała dofinansowanie w ramach konkurs ofert ogłoszonego w ramach edycji 2023 Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030. Tytuł zadania: „Rodzinna pomoc”, kwota dotacji: 114 tys. zł.

Aleksandra Mianowska

fot. archiwum fundacji