Zapobieganie agresji słownej i fizycznej młodzieży, zagospodarowanie ogrodu przyszkolnego, nocki w szkołach bez telefonu i laptopa – to zaledwie przykłady inicjatyw organizowanych w elbląskich szkołach w ramach projektu „Wspólnie możemy więcej” finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Projekt realizoowany jest przez Stowarzyszenie ESWIP.
O tym, że wspólnie można więcej przekonały się społeczności szkolne, które zrealizowały wartościowe inicjatywy. I tak na przykład przy Szkole Podstawowej nr 14 w Elblągu powstał ogród po to, by pełnił rolę miejsca integracji i oderwania się młodzieży szkolnej od telefonów oraz był przyjazny ekologii. W wyniku procesu partycypacyjnego określne zostały oczekiwania grupy w zakresie funkcji, jaką powinien pełnić ogród i co powinno się w nim znajdować.
Kolejna inicjatywa dotyczyła zorganizowania form aktywności „offline” dla dzieci i młodzieży. Zauważonym przez grupę inicjatywną problemem było co raz częściej pojawiające się wśród dzieci i młodzieży uzależnienie od Internetu – mediów społecznościowych, gier. W wyniku procesu partycypacyjnego, została wybrana forma aktywności „offline” jaka ma być organizowana dla środowiska – zajęcia z grami planszowymi oraz wybrane zostały gry. Efektem przeprowadzonych zajęć są umiejętności i pomysły na spędzanie czasu wolnego dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych bez użycia Internetu, wzmocnienie komunikacji i interakcji.
Aby wpływać na młodzież pomysłów nie brakowało. Jedna z inicjatyw miała na celu zorganizowanie w szkole dla uczniów klas 4-8 dwóch nocek, podczas których młodzież nie będzie miała dostępu do multimediów. Stworzona została przestrzeń z zapewnioną opieką, aby proponowane przez uczniów zajęcia i aktywności były atrakcyjne. Inna zrealizowana inicjatywa dotyczyła wyposażenia biblioteki szkolnej w nowe książki w porozumieniu z uczniami i rodzicami szkoły. Akcja miała na celu zwiększenie zainteresowania czytaniem książek wśród dzieci i młodzieży poprzez udostępnianie interesujących publikacji, a tytuły książek zostały wybrane w wyniku działania partycypacyjnego. Kolejna inicjatywa dotyczyła zainteresowania dzieci czytaniem książek od najmłodszych lat. W tym celu przedszkola i szkoły, które zostały wybrane na podstawie wyników ankiety, zostały doposażone w książki dla dzieci i młodzieży, dopasowane do wieku i o różnorodnej tematyce.
Warto także wspomnieć o inicjatywie, która dotyczyła utworzenia boiska na działce położonej przy Zespole Szkół Technicznych w Elblągu. Działanie to wpłynęło na poprawę sprawności i integracji młodzieży uczęszczającej do ZST oraz dzieci i młodzieży, które mogłyby korzystać z boiska w godzinach pozalekcyjnych. W wyniku procesu partycypacyjnego zostało wybrane działanie mające na celu zaaranżowanie działki na boisko.