Czcionka:
Kontrast:
Social media w 2020 - o czym powinna pamiętać Twoja organizacja
data dodania: 03.02.2020
Social media w 2020 - o czym powinna pamiętać Twoja organizacja

Bez względu na to jaka jest misja Waszej organizacji nie możecie ignorować potencjału, jaki mają media społecznościowe. Już dawna stały się one częścią naszego życia, warto więc sprawdzić w jaki sposób social media będą funkcjonowały w 2020. Jakie trendy będą królowały w marketingu w sieciach społecznościowych? Na co musisz zwrócić uwagę? Na jakie zmiany musisz się przygotować?

Twoja komunikacja w social media w 2020 roku nie może obyć się bez relacji (stories)! Użytkownicy doceniają ten format, ponieważ pozostaje wiarygodny i przedstawia organizacje  w bardziej autentycznym świetle.
Stories to funkcja pozwalająca na publikację zdjęć bądź krótkich filmików (do 15 sekund), które widoczne są na Twoim koncie lub na profilach organizacji przez 24 godziny. Możesz je udostępniać tylko wybranym osobom i archiwizować. Możesz publikować materiały zrobione wcześniej i zapisane na telefonie (nie tylko te zrobione przez Instagram).
Już teraz ze stories korzysta 98% największych marek, które mają konto na Instagramie. Prawie 1/4 z nich publikuje Stories codziennie, 1/3 robi to dwa razy w tygodniu.
Siłą Stories są niewątpliwie nowości, dzięki którym możesz tworzyć jeszcze ciekawsze i bardziej angażujące przekazy. Można się spodziewać, że 2020 rok przyniesie kolejne ciekawe możliwości, dzięki którym Stories staną się jeszcze ciekawszym narzędziem komunikacji.
Argument dla Twojej organizacji? Bardzo mało organizacji regularnie publikuje stories na Facebooku. Warto w ten sposób zwrócić uwagę na Waszą działalność i właśnie dzięki stories wyróżnić się na tle innych organizacji.

 

Facebookowe życie przenosi się do grup
Przez wiele lat, myśląc o internecie i mediach społecznościowych, mieliśmy w głowie miejską przestrzeń w której spotykały się tysiące ludzi. Wymieniali się poglądami, rozmawiali o zainteresowaniach i nawiązywali znajomości. To ważna rola sieci, ale stopniowo widzimy rosnące znaczenie internetu, który funkcjonuje także jak salon w naszym domu. Właśnie w takim kameralnym środowisku ludzie czują się najbardziej swobodnie i mogą być naprawdę sobą. W marcu 2019 pisał o tym Mark Zuckerberg, wytyczając nowy kierunek w jakim mają rozwijać się media społecznościowe. Postawienie na pierwszym miejscu prywatnej komunikacji pociąga za sobą szereg konkretnych konsekwencji. Oznacza rosnącą rolę komunikatorów takich jak Messenger czy Whatsapp. W przypadku Facebooka przekłada się na kluczową rolę grup i mikro-społeczności na Facebooku - często niewielkich, liczących nawet kilkadziesiąt osób, ale odgrywających bardzo istotną rolę w życiu ich członków.
Na Facebooku poświęcamy średnio 1,8 sekundy na jeden post w news feedzie na urządzeniach mobilnych i 2,5 sekundy na desktopie. To oznacza, że angażując się w jeden post na więcej niż 10 sekund, na przykład poprzez napisanie pod nim komentarza, kilkanaście innych po prostu przewijamy.  Bezrefleksyjne “przewijanie” treści w mediach społecznych jest niepokojącym zjawiskiem i dlatego jako organizacja powinniśmy szukać sposobów na większe zaangażowanie naszych odbiorców. Jednym ze sposobów w 2020 jest budowanie grup tematycznych na Facebooku. Dołączenie do grupy jest bardziej wymagające – większość użytkowników Facebooka dba o to, by nie podążać za przypadkowymi grupami, a więc ci, którzy przyjęli do niej zaproszenie lub dobrowolnie dołączyli z pewnością są realnie zainteresowani danym tematem i będą obserwowali dyskusje, a nawet brali w niej czynny udział.
Komunikowanie się w ramach grupy, a nie Strony na Facebooku daje także szansę na lepszy kontakt przedstawicieli organizacji z jej odbiorcami. Użytkownicy mogą bowiem traktować grupę jak forum i nie tylko wymieniać się opiniami między sobą, ale prosić o informacje reprezentujących daną organizację.
Komunikacja ta może mieć więc jeszcze bardziej ludzką formę, bowiem w ramach mniejszej społeczności odpowiada nam konkretny ekspert, a jego wpis czy komentarz jest podpisany imieniem i nazwiskiem. Daje nam to więc dobre doświadczenie w ramach kontaktu z organizacją oraz poczucie, że opinia użytkowników ma dla nas znaczenie.
Grupa to szansa na prowadzenie rozmów i udzielanie się w mniejszym gronie samych zainteresowanych. Powoduje to, że użytkownicy chętniej komentują i zadają pytania aniżeli robiliby to w ramach facebookowej strony, bo mają poczucie przynależności do nieco bardziej zamkniętej, ufającej sobie społeczności. Warto pamiętać, że organiczne zaangażowanie użytkowników zależy od targetu danej grupy, jednakże może wysunąć wniosek, że jest ono w większości grup większe aniżeli na fanpage’ach. W niektórych grupach mogą rozwijać się także relacje wewnętrzne, a sami członkowie mogą uczyć się od siebie nawzajem.
Rekomendacja dla Twojej organizacji. Niezbędne jest ustalenie tego, jaki cel ma mieć Wasza grupa. Samo wyjście z założenia, że ma ona wspierać nasze działania na Facebooku, lecz nie do końca wiadomo w jaki sposób, może nie wystarczyć, aby funkcjonowała w oczekiwany sposób – warto pomyśleć więc w kategoriach, czy w ramach niej użytkownicy mają prowadzić dyskusje, wymieniać się doświadczeniami czy może znajdą dam dodatkowe treści i materiały od organizacji niedostępne dla ogółu. Przykładowy pomysł? “Nasze Studio” - facebookowa grupa jako jedyne miejsce, gdzie prezentujecie wywiady z przedstawicielami Waszej organizacji. Na stronie umieszczacie zapowiedź ale aby obejrzec wywiad trzeba dołączyć do Waszej grupy.

Social media to nie tylko Facebook!
Platformy social media nieprzerwanie zmieniają się i ulegają transformacjom mającym na celu zwiększenie zaangażowania ale i utrzymania użytkowników. Facebook wciąż jest niekwestionowanym królem mediów społecznościowych, ale depcze mu po piętach wiele nowych platform. Tik-Tok, Snapchat i Pinterest szybko zyskują popularność. YouTube, będąc przede wszystkim platformą wideo, jest także platformą social media, na tyle ważną, że nie możesz go ignorować. Jeżeli Twoja organizacja chce budować relacje z lokalnym otoczeniem biznesowym ciekawym miejscem na komunikację Waszej misji będzie LinkedIn.
Aby w 2020 zaistnieć w mediach społecznościowych, trzeba będzie się jeszcze bardziej napracować.  Użytkownicy sieci stają się coraz bardziej wymagający. Teksty wymagają od nich zaangażowania, wejścia na stronę, poświęcenia kilku minut na zapoznanie się z artykułem, a że dzisiejszy świat pędzi, to coraz mniejsza grupa osób ma czas i ochotę na takie działania. No i poza tym – w sieci roi się od organizacji, każda tworzy swoje treści, próbuje rozwijać swoje kanały społecznościowe.  Taki przesyt treści sprawia, że trzeba się mocno wyróżnić, zarówno formą jak i jakością treści.
Jednocześnie konsumenci mają przesyt reklam i standardowych sposobów komunikacji. Tradycyjne treści stają się nieskuteczne i odbierane są za nachalne. Najbardziej ceniona w 2020 roku będzie prawdziwa historia oraz transparentność –  ukazanie naszych organizacji od środka. Rekomendacja dla Twojej organizacji. Wiesz, jaki jest jeden z najpopularniejszych programów na Discovery Channel? „Jak to jest zrobione”. Być może go kojarzysz. Autorzy przygotowują reportaże o fabrykach, możesz więc dowiedzieć się na przykład jak wygląda proces produkcji butelki czy kapsla. Pozornie nie ma w tym nic ciekawego, jednak ludzie uwielbiają takie rzeczy. Lubimy wiedzieć właśnie „jak to jest zrobione”.
Pokaż więc, jak Twoja organizacja działa od zaplecza. Przedstaw swoich pracowników, pokaż siedzibę. Sfotografuj artystyczny nieład na własnym biurku towarzyszący ogarnianiu projektów. To, co dla Ciebie wydaje się błahe i nudne, dla innych może być ciekawe. Pamiętaj: Ty widzisz to codziennie. Twoi fani do tego świata nie mają dostępu. Materiały typu „backstage” należą do najpopularniejszych typów treści na Facebooku i Instagramie.

Janusz Pietruszyński