Czcionka:
Kontrast:
Perła Warmii i Mazur
data dodania: 12.10.2022

- Tak naprawdę utworzyliśmy stowarzyszenie z obawy o dalsze losy szkoły. Wizja likwidacji placówki była bardzo realna. Szkoła liczyła tylko 56 uczniów – mówi Marzena Mokrzecka, dyrektorka Szkoły Podstawowej w Perłach i wiceprezeska Stowarzyszenia Perła – Promocja – Edukacja – Rozwój. Przez 21 lat działalności organizacja zyskała zaufanie mieszkańców i odmieniła ich życie.

Obecnie Szkoła Podstawowa w Perłach prężnie się rozwija i jednoczy społeczność lokalną. Zanim udało się osiągnąć ten poziom placówka musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami i przeszkodami. Jednym z nich była perspektywa jej zamknięcia w 2012 r.

- Nasza szkoła zagrożona była wizją likwidacji. Liczba dzieci malała. Stwierdziliśmy, że musimy zrobić wszystko co możliwe, żeby zapewnić im dalszą możliwość edukacji i utrzymać naszą placówkę – mówi Marzena Mokrzecka. - Zaangażowaliśmy się w wiele działań i inicjatyw m.in. przystąpiliśmy do ogólnopolskiego konkursu Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka S.A. „Kolorowe boiska, czyli szkolna pierwsza liga”. W roku 2012 wykonaliśmy pracę na ścianie budynku, ale nie udało nam się wygrać i zajęliśmy drugie miejsce. Nie poddaliśmy się i postanowiliśmy przystąpić do konkursu ponownie za rok. Wykonaliśmy pracę z bel siana. Udało się, wygraliśmy! – dodaje prezeska stowarzyszenia i dyrektorka placówki.

Za zajęcie pierwszego miejsca firma Śnieżka S.A. ufundowała wielofunkcyjne boisko szkolne.

Innym działaniem, w które zaangażowała się placówka był ogólnopolski konkurs, Koloratorium. Dzięki zajęciu trzeciego miejsca udało się dostać dofinansowanie w kwocie 10 tysięcy złotych na budowę pracowni biologiczno – chemicznej.

Ostatecznie szkoła nie została zamknięta. Aktualnie pracuje tam 20 nauczycieli i 3 pracowników obsługi. W placówce są dwa oddziały przedszkolne oraz klasy I – VIII, do których uczęszcza 140 uczniów.

Trudne początki

Stowarzyszenie Perła – Promocja – Edukacja – Rozwój powstało w 2001 r. Przez kilka pierwszych lat organizacja skupiała się na małych działaniach. Mimo to już w tamtych latach udało się dofinansować dojazdy do szkoły dla dzieci nieuprawnionych do dowozu.

- Pierwsze dofinansowanie otrzymaliśmy z Fundacji Wspomagania Wsi na organizację wypoczynku letniego w kwocie 3 tysięcy złotych. Musieliśmy kupić i zasadzić przy tym drzewka owocowe. Drzewka posadziliśmy, kolonie się odbyły, ale niestety ostatecznie drzewka uschły – mówi Marzena Mokrzecka.

Wiele się zmieniło, gdy Stowarzyszenie Perła rozpoczęło współpracę z Lokalną Grupą Rybacką „Wielkie Jeziora Mazurskie”. Dzięki niej udało się uzyskać grant w wysokości 40 tysięcy złotych na działania związane m.in. z żeglarstwem.

- W ramach projektu ,,Kursy przyczyniające się do wzrostu konkurencyjności lokalnej gospodarki” uzyskaliśmy dotację w wysokości 40 tysięcy złotych. Zrealizowaliśmy szkolenia żeglarskie, kursy na nauczyciela żeglowania, ratownika wodnego i kurs doszkalający dla kobiet. Łącznie przeszkoliliśmy 39 osób – mówi wiceprezeska stowarzyszenia.

Mazurska Perła

Znaczącym osiągnięciem stowarzyszenia jest projekt „Mazurska szkoła wędkarstwa i żeglarstwa - Mazurska Perła”, na który organizacja dostała dofinansowanie w wysokości aż 200 tysięcy złotych od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa.

- Zakupiliśmy łódź wędkarską, przyczepę podłodziową oraz jacht żaglowy. Powstała również  wiata na zimowanie łodzi – mówi Marzena Mokrzecka.

Dzięki wsparciu burmistrza Węgorzewa, Krzysztofa Kołaszewskiego, organizacja mogła zaangażować się w realizację pilotażowego programu dla dzieci ze szkół podstawowych, w ramach którego uczniowie mogli zdobyć patent sternika motorowodnego lub sternika żaglowego.

- Potrafimy kochać, marzyć i działać, dlatego wszyscy jesteśmy zwycięzcami – dodaje Marzena Mokrzecka.