Biznes i organizacje społeczne mogą współpracować na wiele sposobów. Jedną z opcji kooperacji jest mentoring, czyli dzielenie się praktyczną wiedzą i doświadczeniem pracowników firm na rzecz stowarzyszeń, fundacji czy spółdzielni socjalnych.
Reprezentanci sektora społecznego słysząc słowo biznes od razu mają na myśli pieniądze, które mogą pozyskać. Tymczasem, pracując od wielu lat z biznesem wiem, że coraz bardziej istotna dla firm jest współpraca oparta na dzieleniu się doświadczeniami, zaś finansowanie jest dopełnieniem tej współpracy. Warto więc planować współpracę międzysektorową szerzej i uwzględniać różne zasoby: produkty, sprzęt firmy, jej środki transportu, magazyny, zaangażowanie pracowników i finanse (kolejność nieprzypadkowa).
Jako działacze, oprócz realizacji misji społecznych naszych organizacji, napotykamy na zadania związane z planowaniem działań, pozyskiwaniem środków, wprowadzeniem nowych rozwiązań usprawniających pracę czy budowaniem rozpoznawalności naszych projektów. Aby te zadania sprawnie i skutecznie realizować warto korzystać z doświadczeń biznesu z wykorzystaniem mentoringu, realizowanego w ramach wolontariatu kompetencji przez coraz więcej firm. Jak taka współpraca może wyglądać w praktyce przestawiam w niniejszym artykule.
Zasady współpracy
Mentoring jest stosunkowo nową formą działalności nakierowanej na wzmacnianie organizacji społecznych z udziałem liderów biznesowych. Aby przyniosła nam korzyści warto skorzystać z poniższych zasad.
- Decyzja o współpracy mentorskiej wynika z diagnozy potrzeb organizacji społecznej oraz przekonania i wewnętrznej motywacji obu stron.
- Czas trwania współpracy jest ustalany na początku kooperacji. Optymalny okres relacji mentorskiej obejmuje 1-3 lata oraz regularne np. raz w miesiącu spotkania. Relacja może zostać przedłużona decyzją obu stron.
- Podstawą komunikacji są spotkania bezpośrednie, szczególnie na początku współpracy. Kontakty mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość.
- Mentor i mentee przekazują sobie informacje o wszelkich ograniczeniach mogących wpływać na proces mentoringu.
- Relacje między mentorem i mentee (osoba korzystająca ze wsparcia) oparte są na wzajemnym zaufaniu i najlepszych intencjach w dzieleniu się wiedzą i doświadczeniami. Partnerzy są otwarci na konstruktywne informacje zwrotne.
- Na początku współpracy konieczne jest określenie celów. Cele winny być konkretne, mierzalne i ustalone w czasie. Istotne jest, by cele odpowiadały na kluczowe deficyty organizacji społecznej i były przez nią postrzegane, jako istotne do rozwoju.
- W części spotkań mentora z mentee może uczestniczyć doradca np. ośrodka wsparcia organizacji społecznych lub ośrodka wsparcia ekonomii społecznej, usprawniając komunikację między partnerami oraz zwiększając szanse na wdrożenie ustaleń.
- Podstawowe metody pracy mentora opierają się na aktywnym słuchaniu, wykorzystywaniu otwartych pytań, mapowaniu myśli, wsparciu procesu analizy możliwych rozwiązań, pomocy w określaniu możliwych scenariuszy działania, wzmacnianiu potencjału mentee.
- Mentorzy mogą zapewnić pomoc w nadaniu struktury nowym pomysłom i rozwiązaniom oraz w zwiększaniu ich efektywności (np. w rozwoju modelu biznesowego, wprowadzaniu nowego produktu na rynek, usprawnieniu zarządzania i/lub komunikowania). Mogą również wskazywać na potencjalne zagrożenia, rozpoznawać ukryte możliwości rozwoju oraz wspierać w poszukiwaniu rozwiązań w odpowiedzi na strategiczne i bieżące wyzwania. W miarę możliwości mogą dzielić się kontaktami.
- Lider organizacji społecznej wywiązuje się, przy wsparciu swojego zespołu, z ustaleń poczynionych podczas mentoringu.
- Mentorzy nie prowadzą działań operacyjnych, nie kierują projektami i nie stosują mikrozarządzania. Mentorzy, o ile obie strony nie uzgodnią inaczej, nie angażują się w bezpośrednią działalność organizacji, które wspierają.
- Mentorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wdrożenie i rezultaty rozwiązań wprowadzonych w trakcie trwania współpracy.
- Strony zobowiązują się do traktowania wszystkich otrzymywanych i udostępnianych informacji, jako poufnych. Partnerzy nie ujawniają pozyskanych informacji osobom trzecim, o ile obie strony nie postanowią inaczej.
Mentoring stanowi stosunkowo nową formę wspierania rozwoju organizacji społecznych. Z pewnością potrzeba czasu na jego rozwój i szersze stosowanie. Może być też dobrym początkiem współpracy z biznesem, który z czasem przełoży się na finanse organizacji społecznej.
Zasady mentoringu powstały na bazie doświadczeń Stowarzyszenia Centrum PISOP: współpracy mentorskiej liderów wywodzących się z sektora biznesu podczas 6 lat realizacji Leszczyńskiego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej, a także 8-letniego działania Programu Social Business Accelerator Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych.
dr Ewa Gałka
Stowarzyszenie Centrum PISOP
Fot. archiwum prywatne